I'm listening to the radio .....

Wednesday, February 6, 2013

JK II

Semua orang pernah merasai kekecewaan dalam hidup. Mustahil bagiku seorang yang tidak pernah langsung rasa kecewa. 
"RASA" bukan sekadar nama food court di Alamanda. Rasa terbit dalam diri seorang manusia. Manusia yang punya hati dan sempurna sifatnya pasti mempunyai "RASA" ini. Dari "RASA" ini lah adanya  suka tawa duka dan kecewa ........ timbulnya senyum, tawa, teriak, tangis dan sendu.

Hakikatnya kita manusia yang sempurna dalam kejadian lahir dan batin kita. Cuma mungkin tak sempurna pengisisan dan penerimaan kita. Jadi jangan terlalu megah dengan kesempurnaan kita. Kemegahan itu biasanya menjatuh dan bisa menyesatkan kita.
Hari ini ada sedikit kekecewaan aku. Kecewa yang sekejap tadi menimbulkan sedikit rasa sedih di hati ini. Rasanya yang mungkin sedikit terluka tapi tak berdarah. Dalam sekejapan itu juga istighfar dan muhasabah aku dengan apa yang aku rasa itu.
Takkanlah aku nak terus biarkan rasa kecewa aku ini menguasai diri aku. Takkanlah aku nak terus rasa sugul dan marah tak tentu pasal. 
Muhasabah ....... cari ketenangan dengan  bermohon pada Yang Esa. Kita hanya insan yang lemah. dan kepadaNya lah kita memohon pertolongan.

No comments:

Post a Comment