I'm listening to the radio .....

Tuesday, July 12, 2011

Amalan Rasullullah tentang pemakanan ....

Masih lagi membaca buku yang sama. BEst pulak bab semalam thot of sharing diet pemakanan. So kalau nak tahu what's inside the book, kenalah jugak beli buku ni. It's worth buying. Cantik dan comel lak tu .....

Rasullullah adalah seorang yang amat menjaga soal pemakanannnya. Ada beberapa perkara yang dielakkan dalam makanan beliau. Umumnya ramai juga yang dah tahu:







NAbi melarang kita memakan makanan laut dan makanan darat bersama kerana ianya mudah mendatangkan penyakit. Ahli Sains mengkaji dan mendapati bahawa dalam badan ayam mempunyai ion positif dan ikan mempunyai ion negatif, dan kalau bercapur akan menghasilkan tindak balas bio kimia yang boleh merosakkan usus.

So antara menjadi favorite dessert kita of course koktel buah-buahan.  Actually campuran susu dan buah tak elok untuk tubuh. So elok kita elakkan supaya tidak tambah memudaratkan.

Lastly, I end up with diet tips: Mungkin aku bukan le orang terbaik nak bagi diet tips. Still, sharing is caring. Mana tahu kalau kita sama-sama amalkan kita akan dapat manfaat bersama:

1. Amalan makan buah selepas makan nasi sebetulnya kita kena makan buah dulu sebelum makan nasi.
2. Tidurlah selepas makan - tidurlah sekurang-kurangnya 1 jam selepas makan.
3. Tidak makan malam kerana berdiet - sebaiknya kita tidak meninggalkan makan malam kerana ianya menyebabkan seseorang itu cepat tua dan pembentukan kolestrol dalam bdan menjadi berlipat kali ganda.

InsyaAllah, kita akan dapat manfaat bersama. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment