I'm listening to the radio .....

Tuesday, July 5, 2011

BERSIH 2.0

Siapa suka bersih. Saya pun suka bersih. Suka tangan yang bersih, kaki yang bersih, baju yang bersih, meja yang bersih, rumah yang bersih dan persekitaran yang bersih. So bestlah kalau bersih ....

Kenapa kebelakangan ini semua orang nak cakap pasal bersih. BErsih di TV, bersih di radio, bersih di paper. BAgus jugaklah sebab persekitaran kita memang tak bersih. Sampah merata-rata, longkang tersumbat kotor pun nampak. So kena sepatutunyalah kasi bersih.

Tapi berminggu dengan bersih, kiri bersih, kanan bersih tapi jumpa juga sampah, kotor juga longkang, nampak juga kawasan yang tak terjaga. So belum bersihlah. Bila nak bersih ? TAkkan nak tunggu sampai ada demonstrasi baru nak bersih. Kalau buat demonstratasi jalanan lagilah tak bersih. Lagilah kotor jalan-jalan kita. Kotorlah bandar kita. JAdi wajarkah ada bersih tu? PErlukah kita meramaikan majlis sbegitu rupa ? Sedangkan hakikatnya kita tambah mengotorkan yang sedia ada.

Mungkin sekadar simbolik ini di sebalik semua yang telah dan bakal berlaku.

Setiap sesuatu yang berlaku itu ada side positif dan negatifnya. Mungkin apa yang dimahukan itu ada kebenarannya. Tapi sedarlah yang matlamat tak menghalalkan cara.

Ingat kejadian BErsih 1 dulu. Polis mengadakan sekatan jalan raya. Kita tak bleh nak shopping. Lecehlah semua ni.

Aku ni bukan into politic sangat. BEsa-besa jek. Takat2 baca paper sikit. NAk tunggu news pun kekadang membosankan. Nanti takut pulak ada announcement harga barang naik lagi. Heheh, biar aku bayar je dari aku tau. Serabut kepala. HAkikatnya memang harga barang yang asik naik ni menyesakkan nafas ku.

BErsih 1. masa tu somewhere in November 2007. Banyak polis buat road block. Semua pada awalnya cakap nak buat perhimpunan secara aman. Tapi kecoh jugak. Bila kecoh kita mula rasa tak selamat. Mula terfikir apa nak jadi kalu terus kecoh Macam2 lagi ada dalam kepala kita ni. Hmmm... aku nak teruskan ke entri aku pasal bersih ni. Sudah-sudah lah tu cik kak oi......

No comments:

Post a Comment