I'm listening to the radio .....

Monday, October 27, 2014

Gulai Kelmarin ......

Gulai yang sedap ialah gulai yang boleh dimakan sampai 2-3 hari. Walau tinggai kuah tak dak dah isi tapi masih makan sampai menjilat jari. Tu gulai yang sedap ..... ermmmm 
Sedapnya Gulai mak ...... 
Di utara gulai ni merupakan kari bagi belah selatan. Gulai pulak kat sini lebih kepada macam masak kuning tuhhhh..... Ape-apelah karang kurang tepat plak perbandingan aku .....
Gulai mak aku memang sedap. Aku pun x dapat masak sedap macam mak. Kalau aku masak macam sedap tuh aku akan berangan masakan aku sedap macam mak ..... hehehe. Aku akan tanya anak2... sedap tak gulai mama? Jawapan anak-anak, pasti tak pernah mengecewakan aku ... yeayyy. 
Mak pernah masak gulai di satu majlis kenduri di rumah mertua aku. Sampai sekarang ada yang masih tanya tentang gulai tu.... Suruh aku masak memang tak merasa lah sebab kang dia punya taste banyak bedanya ... Ngee ....
Mak tak suka bagi resepi bawang merah berapa biji, halba secamca dua camca ka .... rempah banyak mana, garam banyak mana ..... so masak dari hati sesedap dan sesuci hati ibu ..... So aku pun masak macam tu ..... Kalau minta resepi aku akan bagi ingredients and how to do it je ..... Nak bagi sesudu , dua sudu tu memang x jadilah gulai aku ....
Ni Gulai aku masak minggu lepas. Lepas 2 hari tinggai kuah je buat cicah ngan roti ....... yummmy
Petua mak senang je.... Kalau nak bagi gulai tu tahan lama .... nak masak kena bersih, peralatan make sure cuci, sekitar pun kena bersih ... Tu je .....
So sekian sahaja entry gulai kelmarin aku ....... MASAKLAH DENGAN PENUH KASIH SAYANG .......

No comments:

Post a Comment