I'm listening to the radio .....

Wednesday, October 8, 2014

Notes on Infused Water ....

Actually post ni are some notes yang aku simpan on infused water. Aku simpan somewhere on desktop, thumb drive folder tuh, folder nih .... Bila nak clear sayang pulak nak delete ...... So here are some notes yg aku gather from blogs and some reading months or years back..... Untuk aku sendiri habis best pun aku penah buat .... aku campur timun jepun, epal hijau dan celery ...... Tapi aku jarang sangat buat. Well.... some of people yg ambik infused water ni memang kurang ambil air kosong/air suam. So ini macam replacement of air suam jugaklah untuk menggalakkan pengambilan air kosong.
Infused Water ni air sejuk/mineral/suam yang dicampur dengan buah-buahan dan diperap dalam peti sejuk selama beberapa jam
 Kebaikan infused water.
- Untuk tujuan weight lose kalau kita minum secara konsisten.
- Salah satu medium detox badan.
- Mengenyangkan.
- Mengurangkan rasa mengantuk dan lemah badan.
-Improve mood. Colors of fruits yg dicampur biasanya akan nampak menarik……
-Mengurangkan sakit otot.
-Melindungi organ dalaman badan.
Khasiat lain depends on apa yang diletak dalam infused water:
Contoh : 
Lemon boleh menyegarkan badan dan menambah alkali.
Mint leaf membantu pencernaan.
Timun bagus untuk kulit dan mata serta agen pencernaan yang bagus.
Some recipes yang boleh try:  Ada all citrus, ada berries, watermelon + herbs and many more........
Selain menggunakan satu jenis buah sahaja, kita boleh gabungkan beberapa bahan seperti buah-buahan dan daun herba untuk tingkatkan khasiatnya. Contoh kombinasi bahan yang baik adalah:
(1) Teh hijau, pudina, limau ---- pembakaran lemak, penghadaman, sakit kepala, kesesakan dan penyegaran nafas
(2) Strawberri, kiwi ----- kesihatan kardiovaskular, perlindungan sistem imun, peredaran gula darah, penghadaman
(3) Timun, limau, lemon ---- pengurusan berat air, kembung, mengawal selera makan, penghidratan, penghadaman
(4) Lemon, limau, oren ----- pencernaan vitamin C, pertahanan imun, pedih hulu hati, (minumnya pada suhu bilik)
So kalau nak cuba bolehlah ...... maybe nant we can share some other findings. Sharing is caring.....

No comments:

Post a Comment